Forgotten Voices of Dunkerk, zdůrazňuje, že evakuace z roku 1940 je mnohem víc než pouhý britský příběh. „Byla to enormně důležitá událost, jejíž mezinárodní význam přetrvává dodnes. Všechno, co se dnes v souvislosti s druhou světovou válkou po celém světě slaví, by se bez dunkirkské evakuace nestalo. Byla to neuvěřitelně důležitá událost. Kdyby byla britská armáda pozabíjena či zajata, Británie by se téměř jistě vzdala a dnes bychom pravděpodobně žili ve zcela jiném světě. Pro mě je Dunkerk symbolem zachování svobody. Jakmile lodě vypluly, svět měl stále naději. Christopher Nolan natočil důležitý a skvělý film.“
Kenneth Branagh, který hraje fregatního kapitána britského námořnictva, souhlasí: „Váš i můj život by se naprosto změnil, kdyby tito odvážní, stateční a trpěliví lidé, kteří se ocitli v naprosto nepředstavitelné situaci, neprožili tyto chvíle a nezachránili tak budoucnost nás všech. Místo této události v naší vojenské, společenské, politické a emocionální historii se nesmí nikdy podceňovat. V jistém smyslu by bylo možné se na evakuaci dívat jako na něco nehrdinského. Určitým způsobem to ale dodává lidskému duchu cosi úžasně heroického.“
Nolan pokračuje: „Když jsem zvažoval, jak ten příběh vyprávět, poměrně brzy mě napadlo, že události ukáži ze země, z moře a ze vzduchu. Dění z perspektivy mužů na pláži, lidí připlouvajících na lodích a pilotů snažících se je chránit z výšky. Okamžitě jsem si uvědomil, že pro každou část příběhu je nutné používat různá časová měřítka. Chlapi na pláži jsou tam ve filmu velkou část týdne, zatímco křižování lodí trvá celý dlouhý den a akce ve Spitfirech trvá jedinou hodinu. Každá z těchto dějových linií – jeden týden na zemi, jeden den na moři a jedna hodina ve vzduchu – měla jinou časovou charakteristiku. Do jednoho příběhu jsem je proto musel skloubit velmi uvážlivě.
Prolínání těchto příběhů vás provádí událostmi velmi subjektivním způsobem a umožňuje vám udělat si obraz o osudech jednotlivých postav. Zároveň naznačuje, že vedle toho existuje celá řada osudů, které nevidíte. Při události takového rozsahu snad ani nelze tolik individuálních zkušeností a zážitků vtěsnat do jednoho filmu.“
Při přípravě scénáře Nolan přečetl několik knih a výpovědí přímých účastníků. Vedl rozsáhlé konzultace s Levinem. Ten „velmi rychle pochopil obtížnou rovnováhu mezi zábavou a historickou přesností, které jsme se snažili dosáhnout. Domluvil nám také setkání s několika dosud žijícími veterány z Operace Dynamo. Byla velká, obrovská čest, setkat se s těmito lidmi. Vyslechnout si jejich zážitky a zjistit, co pro ně Dunkerk znamená.“
Tom Hardy, který hraje již ve třetím filmu Christophera Nolana, souhlasí. „Jako vždy, Chris neustále zvedá laťku. Je to opravdový profesionál, který všechno dělá naplno a nepropásne žádnou příležitost. Vždy má věci pod kontrolou přesně ví, co chce, ale není zatvrzelý. To je velmi silná stránka umělce. Je velkorysý, vnímavý, zábavný a neuvěřitelně inteligentní. Plně mu důvěřuji. Pokud řekne, že něco udělá, tak to udělá.“
Nolanovým hlavním cílem bylo zavést diváky přímo na pláž, na paluby lodi plující přes kanál La Manche a do kokpitů stíhaček Spitfire. Jako první použil kamery IMAX pro natáčení celovečerního filmu ve filmu Temný rytíř a použil je i ve všech svých dalších filmech. Ale pro film Dunkerk použití velkého formátu ještě rozšířil. Celý film se natáčel ve formátu IMAX a na 65mm film. Něco, jak sám potvrzuje, „co jsem ještě nikdy nedělal, ale Dunkerk je obrovský příběh a vyžadoval obrovské plátno.“
Dalším charakteristickým rysem Nolanových filmů je jeho obliba živého natáčení akce a co nejvíc se vyhýbat digitálním efektům a počítačovým efektům. „Pro mě,“ vysvětluje, „je vždy velmi důležité snažit se pracovat se skutečnými věcmi a lidmi. Výsledným efektem jsou velmi silné pocity a prožitky a divák je lépe vtažen do příběhu.“
Autentičnost zvýšilo i to, že filmoví tvůrci, herci a štáb měli tu čest a příležitost natáčet část filmu Dunkerk na skutečné pláži a ve stejné roční době, kdy k zázračné evakuaci došlo. Museli se vyrovnat s nejrůznějšími logistickými problémy. Včetně nevlídného počasí, rozbouřeného moře a stavby mola. Úzkého, kilometr dlouhého dřevěného vlnolamu, který se nejistě potýkal se studenými vodami kanálu La Manche. Přesto, říká Emma Thomas, to byla ta nejlepší volba. „Pláž u Dunkerku je jedinečné místo. Zvažovali jsme i jiná místa, uvědomili jsme si, že kdekoliv jinde by bylo těžké přesně napodobit vzhled původního místa. Všichni jsme byli šťastní, že můžeme natáčet v exteriérech, kde k události došlo.“
Christopher Nolan (režisér, scénárista, producent) je cenami ověnčený filmový tvůrce, který získal ocenění jako režisér, scénárista a producent celé řady filmů. Nolan se svou manželkou a produkční partnerkou Emmou Thomas také vedou vlastní produkční společnost Syncopy.
Nolan se narodil v Londýně a již v raném filmu začal točit filmy otcovou Super-8mm kamerou. Při studiích anglické literatury na londýnské University College (UCL) natáčel 16mm filmy v univerzitním filmovém kroužku, kde si osvojil nízkorozpočtové „partyzánské“ techniky natáčení filmu. Později je využil ve svém prvním celovečerním filmu Sledování. Ještě před uvedením do kin získal tento thriller noir uznání na řadě mezinárodních filmových festivalů.
Poprvé vzbudil Nolan celosvětový zájem nezávislým celovečerním filmem z roku 2000 Memento. Režíroval ho podle vlastního scénáře na motivy povídky Jonathana Nolana. Film s Guy Pearcem v hlavní roli přinesl Nolanovi řadu ocenění. Včetně nominací na Oscara a Zlatý glóbus za nejlepší původní scénář, nominace na ceny Independent Spirit Awards za nejlepší režii a nejlepší scénář a nominace na cenu DGA.
Později režíroval úspěšný psychologický thriller Insomnie s Al Pacinem, Robinem Williamsem a Hilary Swank v hlavních rolích. Režíroval, byl spoluautorem scénáře a produkoval mysteriózní thriller Dokonalý trik, ve kterém hlavní role ztvárnili Christian Bale and Hugh Jackman.
Potom Nolan napsal scénář, režíroval a produkoval úspěšnou trilogii Temný rytíř s Christianem Balem v hlavní roli, která začíná filmem z roku 2005 Batman začíná. O tři roky později byl do kin uveden druhý film trilogie Temný rytíř. Byl po celém světě nadšeně přijat, a hrubé příjmy ze vstupného přesáhly miliardu dolarů. Za práci na filmu byl Nolan nominován na ceny Asociace amerických režisérů (DGA), Sdružení amerických scénáristů (WGA) a Sdružení amerických producentů (PGA). A kromě toho získal film osm nominací na Oscara. Také závěrečný film trilogie z roku 2012 Temný rytíř povstal vydělal v celosvětovém měřítku více než jednu miliardu dolarů. Také v komiksovém světě postav vydavatelství DC Nolan působil jako producent nové verze filmové série inspirované Supermanem Muž z oceli, kterou režíroval Zack Snyder a do distribuce byla uvedena v roce 2013.
V roce In 2010 zaujal kritiku i diváky Nolanův sci-fi thriller Počátek, která Nolan režíroval a produkoval podle vlastního původního scénáře. Toto celosvětově úspěšné drama nutící diváky k zamyšlení vydělalo více než 800 miliónů dolarů a stalo se nejdiskutovanějším filmem roku. Vedle četných dalších ocenění získal film Počátek čtyři Oscary a na další čtyři nominace na Oscara, včetně dvou nominací pro Nolana za nejlepší film a nejlepší scénář. Nolan získal také uznání sdružení režisérů, producentů a scénáristů, když byl nominován na ceny DGA a PGA a získal cenu WGA za nejlepší původní scénář.
V poslední době Nolan napsal scénář, režíroval a produkoval sci-fi thriller z roku 2014 Interstellar, ve kterém hlavní role ztvárnili Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jessica Chastain, John Lithgow, Casey Affleck and Michael Caine. Vysoce oceňovaný film získal pět nominací na Oscara a čtyři nominace na ceny BAFTA a získal Oscara i cenu BAFTA za nejlepší vizuální efekty.
Recenze na film Dunkerk zde.