tuhé normalizace ve druhé polovině sedmdesátých let v bývalém Československu. Předlohou byla stejnojmenná kniha uznávaného amerického spisovatele Philipa Rotha, držitele řady cen za literaturu. Do Prahy přijíždí hlavní hrdina, spisovatel Nathan Zuckerman (Jonas Chernick, Rothovo alter ego), aby zde získal nevydaný rukopis židovských povídek, o kterých se nedávno dozvěděl. Na tak pestrá setkání, bizarní události, ani pražské orgie však rozhodně připraven nebyl. Patrně nejvíc ho uhrane charismatická, živelná spisovatelka Olga, představovaná vynikající ruskou herečkou Ksenií Rappoport.
Hned na začátku se cestou z letiště do hotelu Nathan seznámí s atmosférou socialistického Československa. Vidí rudé hvězdy v ulicích, esenbáky vláčející po chodníku zlobivou máničku, fronty před obchody i veksláka u hotelu, nabízející mu výměnu peněz. Na každém kroku se setkává se špiclováním a odposloucháváním státní bezpečností. Pochmurná nálada ve společnosti ovládané strachem je všudypřítomná.
Jediný ostrůvek svobody mají být vyhlášené mejdany pořádané režimním prominentním malířem. Na těch se prý vyskytuje každý, kdo něco znamená. Nathana provází bývalý divadelní režisér Ruda (Pavel Kříž), dnes údržbář v muzeu. A právě ten mu zařídí vstup na onen kultovní večírek a seznámí ho s Olgou. Ona by mu měla pomoci získat rukopis, pro který přijel.
Žádné orgie ve skutečnosti nečekejte. Vrcholem dekadence je pár letmo cudně odhalených ňader a prskavka v zadku. Jistě, pro někoho jsou orgie, že při sexu nezaleze pod duchnu a nechá svítit lampičku, ale většina lidí si pod slovem orgie představuje něco zcela jiného.
Večírek má symbolizovat zhýralost disentu, neschopného smysluplných protirežimních akcí. To je bohužel představa autora píšícího o něčem vzdáleném, o čem mnoho neví, a sám zřejmě nic podobného nezažil. Dělnická třída je zmíněna jen jako tupá masa páchnoucí pivem. Všudypřítomná Státní bezpečnost naopak vládne všem (což jakžtakž odpovídá), a o Nathana se dokonce přijede zajímat i ministr osobně, což je naopak naprostý nesmysl.
Režisérka Irena Pavlásková nepochybně dělala co mohla, aby snímek nepůsobil sterilně. V postavách i událostech si každý znalý doby a prostředí najde spoustu odkazů na autentické dění i osoby. Na druhou stranu, nejen pro dnešní novou generaci v tuzemsku, ale i diváky v civilizovaném světě, je takováhle zjednodušená a lehce přehnaná zkratka k pochopení zřejmě nezbytná. Společnost byla paralyzovaná strachem, udavačstvím a neomezenou mocí státní bezpečnosti. Jak jinak to dnes vysvětlit těm, kteří tu dobu nezažili?
Kanadský hlavní herec a ruská představitelka Olgy předvedli vynikající výkon. Film nijak zvlášť nenudí, je zajímavý, akorát když se pak nad ním zamyslíte, bude vám asi připadat značně schematický a zjednodušující. Ani scénář neobsahuje mnoho dějových zvratů a akcí. Každá z postav přijde, odříká si svoje a zmizí. Dalo by se je nazvat mluvícími hlavami. Každopádně, stejně jako v případě snímku Hra, se dá říct, že každé zahraniční angažmá českému filmu něčím „výchovně“ prospěje a osvěží ho. Jen pokřivená duše českého národa se bohužel od té doby moc nezměnila.
5,5/10
JJ
Pražské orgie, Česko, 2019
žánr: drama, komedie
režie: Irena Pavlásková
předloha: Philip Roth (kniha)
scénář: Irena Pavlásková
kamera: Alexander Šurkala
hrají: Jonas Chernick, Ksenia Rappaport, Pavel Kříž, Klára Issová, Jiří Havelka, Miroslav Táborský, Martin Stránský, Jan Hrušínský, Petr Vondráček, Markéta Galuszková, David Šír, Evženie Pfeifferová
délka: 112 minut
O jiném, nedávno uvedeném českém filmu, si můžete přečíst zde.