Filmy Doba ledová si oblíbili diváci po celém světě. Jedná se o druhou největší animovanou filmovou sérii na světě a poslední Doba ledová: Mamutí drcnutí je zatím tím největším a nejambicióznějším dílem ze všech.
Příběh diváky zavede do nových prostředí, například do kosmu i do nového světa vytvořeného z krystalů, do tzv. Geotopie. Jedná se o novou kapitolu v ledové pentalogii a mnoho z jejích postav započne i novou osobní cestu.
Příběh nového filmu je hluboce zakořeněn v mytologii původní Doby ledové. Producentka Lori Forteová pracuje na této animované sérii od samého počátku. Několik jejích nápadů se stalo základem pro některé z filmových příběhů. Forteová vysvětluje: “V prvním filmu se odehrává scéna, kde skupina prochází jakýmsi ‘muzeem,’ doby ledové, kde vidíme prehistorické ryby, dinosaury, Sidův vývoj a kosmickou loď nebo létající talíř.
“Vždycky jsme si uvědomovali, že ta kosmická loď byla zajímavá a věděli jsme, že se k ní váže nějaký další příběh, který bychom mohli v budoucnu prozkoumat, ale tehdy jsme nevěděli, co přesně to bylo,” pokračuje. “Takže jsme se rozhodli, že nastal ten správný čas, abychom se vrátili k této části doby ledové a položili základy pro Mamutí drcnutí.”
Scratův život se obrátil vzhůru nohama díky technologii již dříve. Konkrétně se tomu tak stalo v na Oscara nominovaném krátkém filmu No Time for Nuts. Scrat tu našel stroj času a napáchal jinou velkou technickou spoušť. Scratova epická honba za nepolapitelným žaludem jej tedy nyní katapultuje do vesmíru, kde nešťastnou náhodou spustí sérii kosmických událostí, které transformují a ohrozí ledový svět.
Další spojení s původním filmem a jeho dalšími díly poskytuje rodinná dynamika, která je zdrojem emocí a jádrem filmu. Navíc dobře vyvažuje komediální a dobrodružnou stránku filmu. Ale stejně jako většina rodin, i to naše filmové stádo se musí přizpůsobit světu, který je neustále v pohybu. “Zavedeme naše postavy dále, než na co jsme byli doposud zvyklí,” říká Forteová. “Nesmírně nás baví sledovat, jak daleko můžeme postavy dostat, do jakého světa a jaké překážky musí překonat. Také rádi zasazujeme naše hrdiny do prostředí, na které nejsou připraveni.“
Avšak postavy snímku Doba ledová vždy zvítězí, protože se dokáží přizpůsobit situaci. “Stádo se vyvíjí,” pokračuje Forteová. “Svět kolem nich se mění a oni se musí měnit také.”
Scrat je samozřejmě jedinou postavou, která se nikdy nezmění. V Době ledové: Mamutím drcnutí pokračuje ve svém honu za prokletým žaludem. Ale tentokrát ho jeho mise zavede na místa, kde se žádná z postav Doby ledové ještě nedostala – do vesmíru. Následky jeho skopičin lze směle označit za “scratostrofické.”
V tomto filmu Scrat pohání příběh vpřed namísto toho, aby byl pouhým “bavičem” hlavního příběhu.
A bylo na čase. Scrat je přítomen téměř u každého většího okamžiku v historii světa. Objevil se v době ledové, způsobil oblevu, způsobil střet ztraceného světa dinosaurů s dobou ledovou, zapříčinil rozdělení kontinentů, a nyní spustil sérii kosmických katastrof, které Dobu ledovou ohrožují. “V tomto filmu je Scrat do značné míry zodpovědný za expanzi vesmíru, jak ho známe,” poznamenává Forteová. “Je to jeho verze velkého třesku.”
Režisér Michael Thurmeier uvítal příležitost najít jedinečné prostředí a katastrofy pro milovaného pronásledovatele žaludu. “Vidím tolik potenciálu v tom, co můžete se Scratem dělat,” poznamenává. “Stal se skutečnou klasickou animovanou postavou. Scrat nikdy nepřestane být vytrvalý, bez ohledu na to, co se s ním stane.”
Nová Scratova cesta připravila také hodně překážek pro samotné filmaře. Tentokrát se musí vypořádat s gravitačními silami, nadpozemskou technologií a nekonečnými záhadami vesmíru.
Když Scrat začne hrát s planetami nebeský kulečník, způsobí pohromu. Uvede největší ze všech asteroidů do pohybu, a ten se řítí k Zemi. Opět platí, že Scratovy nehody mění život i svět, a mají trvalé následky pro naše hlavní hrdiny. Současně dochází k událostem zcela odlišné povahy, byť stejné intenzity. Broskvička, dcera Mannyho a Ellie, se bude vdávat a pro Mannyho to je stejně nežádoucí vývoj jako přistání asteroidu na jeho dvorku.
“Asteroid mířící k Zemi by se dal přirovnat k vpádu Mannyho budoucího zetě Juliana do Mannyho mamutího života,” potvrzuje Thurmeier. Obojí, obávaná kosmická kolize a rýsující se “prázdné hnízdo” má obrovský dopad na postavy a jejich svět. “Filmy z řady Doba ledová se vždy dotýkají životních mezníků postav. Sledují, jak se vyvíjí jako rodina,” dodává režisér.
Mannyho svět se mění a on z toho není nadšený. Broskvička překvapila své rodiče šokující zprávou, říká spoluautor filmu, Galen Tan Chu: “Manny to vnímá jako hrozbu. Nejenže se bude vdávat, ale ona se spolu se svým nastávajícím hodlá odstěhovat, a začít si svůj vlastní život v páru.”
Podle Mannyho nikdo není dost dobrý pro Broskvičku a to zejména v době, kdy svět spěje ke svému konci. Dokáže Julian ochránit jeho dceru? Manny o tom dost pochybuje.
Režisér filmu i protagonista hlavní filmové postavy snímku jsou oba otcové a mohou potvrdit, že tomuto sentimentu diváci porozumí. Thurmeier s úsměvem dodává: “Mám dvě malé dcery, a když se podívám na Mannyho, tak vidím svou budoucnost. Moje holky vyrostou, vdají se, a to je životní fakt. Doufejme, že se poučím z Mannyho chyb.”
Ray Romano, který znovu propůjčil svůj hlas Mannymu, má obdobnou rodinnou situaci jako Thurmeier. “Mám dceru, která je přibližně stejně stará jako Broskvička,” vysvětluje známý komik a herec. “Jako pro otce, to je pro mě hořkosladké. Chcete, aby vaše dcera byla šťastná a našla někoho výjimečného, a přesto se nezbavíte pochybností, zdali ten, kterého si nakonec vybere, pro ni bude dost dobrý. A tak uvažuje i Manny. Ví, že Julian není špatný chlapík, ale to neznamená, že si může vzít Broskvičku. Julian musí Mannymu dokázat, že si ji zaslouží a Manny se musí naučit přijmout skutečnost, že jeho dcera se odstěhuje a vstoupí do další fáze svého života. A to není snadné, znám to z vlastní zkušenosti.”
Ale nic nezastaví Broskvičku a jejího snoubence v tom, aby způsobili radikální zvrat v rodinné dynamice. Broskvička je po uši zamilovaná do Juliana a svatba bude – pokud se stádu podaří předejít kosmické katastrofě. Je přesvědčená, že Julian je pro ni tím pravým. Julian se nebere příliš vážně, miluje svou rodinu a samozřejmě miluje Broskvičku.” Julian je však mnohem víc: je dobrodružný, roztomilý a spontánní. No, možná podle Mannyho měřítek až příliš. Stoický táta není fanoušek svého budoucího zetě ani jeho extrovertních způsobů. Stručně řečeno, říká Chu: “Julian je vším, čím Manny není. Mladý mamut představuje změnu, se kterou se Manny musí vypořádat. On je ten skutečným asteroidem v Mannyho životě! Ale jedno je spojuje – jejich láska k Broskvičce.”
Vzhledem k Julianovým bezstarostným způsobům, Peter de Sève, který navrhoval postavičky této animované série již od prvního dílu, se rozhodl dodat Julianovi kulatější, méně zastrašující tvary, než jaké má Manny. “Na Julianovi nenajdete rovné linie nebo hrany,” dodává de Sève. Filmový art director a další veterán této animované série, Michael Knapp, se přidá: “Je to nejnačechranější mamut, jakého jsme kdy vytvořili. Jeho vzhled je živý, radostný a hodí se k této postavě.”
Filmy série Doby ledové jsou také milostnými příběhy: Manny má Ellie, Broskvička má Juliana, Diego má Shiru. Dokonce i bláznivé bratrské pouto mezi odvážlivci Crashem a Eddiem je jistým druhem lásky. Ale co Sid lenochod? Jistě, má ve stádu své kamarády, kteří jsou jako jeho bratři a sestry. Přesto se v jeho případě romantická láska ukázala být nepolapitelnou, ne-li nemožnou.
To neznamená, že by si Sid lásku nezasloužil. Thurmeier dodává: “Pokud je Manny emocionálním jádrem filmů Doby ledové, pak je Sid jejich komickým svědomím. Má dobré srdce, a jak jsme viděli v prvním filmu, měl velký podíl na vzniku a sjednocení stáda. Byl to právě on, kdo Mannyho obměkčil. “A není to o tom, že by Sid neměl zájem o romantiku. Chu poznamenává: “Sid má srdce na dlani.”
V neustále se měnícím vesmíru Doby ledové, a zejména v tom, který prochází obrovskými změnami, a kde zažijeme Mamutí drcnutí, je možné cokoliv, dokonce i Sid může narazit na tu pravou. Ale nejdříve to v případě tohoto nešťastníka v lásce začne jako obvykle. Když se s ním setkáme v tomto filmu poprvé, Sid zrovna dostává kopačky, tentokrát od Francine (v podání Melissy Rauchové z Teorie velkého třesku), kterou požádal o ruku … na jejich prvním rande.
Přesvědčen, že se sám nikdy neožení, vezme na sebe roli svatebního plánovače pro Broskvičku a Juliana. Ale později, během jejich dobrodružné cesty do fantaskního světa, Sid naváže jedno nečekané spojení, jaké nikdo, a zejména Sid, nečekal.
John Leguizamo opět vkládá svůj jedinečný vokální um do této postavy, kterou si tak zamiloval. “Sid je vždy upřímný ve svých reakcích na situace, které mohou být i katastrofální,” říká Leguizamo. “Také prošel vývojem, naučil se zodpovědnosti a získal si důvěru stáda.”
Stejně jako jeho “bratři”, Manny a Sid, i Diego, šavlozubý tygr prochází životními změnami. Kdysi osamělý zabiják nyní pociťuje otcovské touhy, ale jeho milovaná Shira si není jistá, zda dokáže být dobrou matkou.
Diego býval tvrďák, ale jeho přátelství s Mannym a Sidem ho obměkčilo. Jeho bojem vyostřené instinkty a reakce se zmírnily díky vztahu se Shirou (v Době ledové: Země v pohybu), která patřila do skupiny pirátů, než se potkala s Diegem. Byla víc než tou pravou partnerkou pro Diega, a nakonec z něj udělal kocourka. Denis Leary se vrací jako Diego a Jennifer Lopezová si zopakovala svou roli Shiry.
Práce na novém dílu Doby ledové v Learym vyvolala vzpomínky na jeho zkušenosti z prvního filmu. “Vzpomněl jsem si na moment, kdy jsem poprvé uslyšel Raye, Johna a sebe během našeho prvního nahrávání,” říká. “Napadlo mě, jak dobře se doplňujeme.”
Herec/komik je potěšen novými zkušenostmi jeho postavy v tomto filmu. “Diego začíná cítit něco, co ještě nikdy předtím necítil, že by mohl být připraven na mláďata,” potvrzuje Leary. “Rád by se už usadil a založil rodinu.”
Zatímco Manny, Ellie, Broskvička, Diego, Shira a nakonec i Sid zažijí masivní změny ve svých životech, dva členové jejich stáda se nikdy nezmění. Jedná se o odvážné vačice Crashe a Eddie, jejichž šílené žerty zajistily nezapomenutelné okamžiky bláznivé fyzické komedie. Ve skutečnosti asteroid řítící se k Zemi, který může způsobit konec světa, vyvolá v obou bratrech jen to nejhorší/nejlepší. “Jsou do značné míry v manickém stavu celý svůj život,” říká Josh Peck, který se vrací jako Eddie. Seann William Scott, jako Crash, se přidá: “Jsou to skutečně spřízněné duše, které vždy čekají na tu pravou chvíli, aby způsobili potíže.”
Hrdinou Crashe a Eddieho je Buck, divoký, mírně pomatený lasičák, již jsme se s ním setkali v Době ledové: Úsvitu dinosaurů. V tomto filmu je to právě Buck, kdo přinese svým přátelům zprávu o konci světa. Buck je stádu vždy k dispozici, i když je situace naprosto katastrofální.
Buckův návrat do světa Doby ledové, již jsme se s ním setkali v předchozím díle, Doba ledová: Země v pohybu, je pro režiséra filmu návratem vítaným, jelikož patří mezi největší fanoušky této postavy. “Buck byla moje nejoblíbenější postava v Úsvitu dinosaurů,” říká Thurmeier, “a byl jsem opravdu rád, že jsme byli schopni vymyslet příběh, kde bychom mohli tuto postavu ze Ztraceného světa přivést zpět.”
Buckův heroický návrat Thurmeier a Chu představí v jednom souvislém záběru – “něco, o co jsme se ještě nikdy předtím nepokusili,” říká režisér. Knapp dodává: “V tomto záběru ho přivedeme zpět tím nejšílenějším možným způsobem.”
Simon Pegg si znovu nasadí Buckovu pásku přes oko, samozřejmě obrazně řečeno, pro jeho druhý výstup v této roli. “Buck se vynoří z podzemního Ztraceného světa, kde je jediným savcem. Tentokrát mu a jeho skupině hrozí ještě větší nebezpečí, i přesto zůstává stále roztomilým, jednookým hrdinou, jak ho znáte, a máte rádi.”
Buck si začne pohrávat s myšlenkou, že by mohli v místě předchozího dopadu asteroidu najít nápovědu, jak novou hrozbu zastavit.
Z místa srážky se nakonec vyklube geoda velikosti stadionu, který se nachází uvnitř kráteru. Je to fantastický svět, který je svěží, s bujnou vegetací, a s krásnými krystaly. Nachází se tu křišťálová stěna z meteoritu, která má magické vlastnosti, chrání prosperující vesnici před nepřízní počasí. Je to místo, kde se zastavil čas. Nazývá se Geotopie.
Mezi její obyvatele patří mladá lenochodka Brooke, která se okamžitě zamiluje do Sida. Ano, i zhrzený lenochod, který nikdy nemohl najít lásku, se po uši zamiluje. V případě Brooke si Sid zcela určitě polepšil, protože jak poznamenává Chu: “Ona je vším, v co by mohl lenochod doufat: krásná, chytrá a temperamentní. Nikdy by vás nenapadlo, že by mohla mít o Sida zájem, ale má.”
Co Brooke na Sidovi vidí? Thurmeier se odváží říct: “Pochopila, že to je dobrá, laskavá bytost.”
K týmu Doby ledové se v roli Brooke přidala zpěvačka/skladatelka Jessie J, která dle očekávání do svého výkonu vnáší i jistou melodickou kvalitu. Jessie si na postavě Brooke oblíbila naprosto všechno, její charakter, její vzhled i její srdce. “Brooke má dlouhé, splývavé, zázvorově hnědé vlasy a hodně ráda se chichotá,” říká britská umělkyně, mezi jejíž nedávné hity patří “Bang” natočený společně s Arianou Grande a Nicki Minaj. “Miluje Sida pro jeho jedinečné vlastnosti. Brooke je hrdá, že pochází z Geotopie, tohoto krásného úžasného místa, kde nikdo nikdy nezestárne.”
Nejvýznamnějším občanem Geotopie je Shangri-Llama, který Geotopii provozuje jako rezort pro cvičení jógy. Stádo Shangri-Llamu vyhledá, aby jim odpověděl na otázky spojené s jejich monumentální výzvou, ale místo toho aby jim nabídl spásnou moudrost, Shangri-Llama trvá na tom, aby se Manny, Diego a Sid a ostatní zkroutili do bláznivých jogínských póz. Nejenže jim to nijak nepomůže na jejich misi, ale navíc to je bolestivé.
Známý astrofyzik a popularizátor vědy, Neil deGrasse Tyson propůjčil svůj hlas lasičákovi “Neilu deBuckovi” – výplodu Buckovy fantazie, který spolu s ostatními super inteligentními fantazijními výplody “Pythagorem Buckem” a “Robo-Buckem,” pomáhá skupině vymyslet, jak asteroid pokořit.
Tysonova cesta do Doby ledové: Mamutího drcnutí začala, když jeden z tvůrců příběhu umístil fotografii známého vědce do prezentace. Chu vzpomíná: “Mike [Thurmeier] a já jsme se na sebe podívali a řekli si: “Pojďme z něj udělat postavu ve filmu.”
“Neil byl skvělý,” říká Forteová. “Měli jsme možnost mluvit s jedním z největších světových astrofyziků o tom, jak se mamutovi podaří odklonit obří asteroid.”
“Myslel jsem si, že nás vyhodí z místnosti,” vtipkuje Thurmeier. “Místo toho Neil tuto myšlenku přijal a poznamenal, že v plánech stáda by se dalo najít nějaká vědecká linie. Užil si s touto postavou spoustu zábavy,” dodává Chu.
Co se týče jeho podoby, Michael Knapp říká: “Byl to docela organický přechod od Neila deGrasse Tysona na Neila deBucka. “Použili jsme Neilovu bradku a velké, výrazné oči a umístili jsme je na velmi odlišný tvar hlavy, než je ta Neilova. Bylo zvláštní a zároveň legrační sledovat, jak náš animovaný Neil začal vypadat jako skutečný Neil.”
Doba ledová: Mamutí drcnutí nás přenese do těch nejvzdálenějších míst naší galaxie, a pak do utopického geodu na Zemi. Film nám představí světy, které jsme ještě nikdy předtím ve filmech této animované série neviděli.
“Vytvořili jsme novou paletu a vizuální styl, který přesahuje království ledu,” říká Thurmeier. Jako vždy se jedná o scratocentrický svět, kdekoliv se Scrat ocitne. “Když jsme v daném světě se Scratem, vidíme to jeho očima,” říká Knapp. A Scrat se vždycky – vždycky! – honí za žaludy. “Takže jsme to promítli do estetiky kosmické lodi, která má žaludovou tématiku všude, kam se podíváte. Dveře jsou ve tvaru žaludů, půdorys můstku lodi je obrovský, osvětlený žalud. Žaludy jsou zkrátka součástí DNA lodi.”
Všudypřítomné žaludy jsou jen začátkem vizuální bohatosti filmu. Najde se zde také výběr různých odstínů růžové a fialové, které uvidíme poprvé, když Scrat zaktivuje loď a odletí do vesmíru. Dokonce i Julian dostal trochu fialové do svého designu.
Scratovy galaktické eskapády mají velký dopad na Zemi, což se projevilo na změně zemského terénu. Když se mu podaří posunout pozici měsíce, způsobí změny v přílivu a odlivu. Poté Scrat sešle na zem smršť z velké rudé skvrny na planetě Jupiter, což způsobí velkou elektrickou bouři, se kterou se musí stádo vypořádat. Jedná se o nejhorší vlasatý den, statická elektřina všem pěkně načechrá kožíšky. Také se musí vyhnout malým meteoritům, které za sebou po dopadu zanechávají krátery na kdysi nedotčeném zemském povrchu. Je to taková předehra před velkým výbuchem, kterému se stádo snaží předejít. “Užili jsme si spoustu legrace, když jsme se snažili zničit krajinu Doby ledové,” říká Knapp.
Geotopie je pravděpodobně tím nejvýraznějším příkladem nového vizuálního stylu a palety filmu. “Je to zdaleka největší změna, jakou jsme uskutečnili od předchozích filmů,” říká Knapp. “V některých ohledech to je vyvrcholení našeho letitého průzkumu, ale s velmi odlišným stylem. Umožnilo nám to se rozlétnout, zajít i za běžnou barevnou paletu, a použít širší a bohatší škálu barev.”
Zatímco postavy, se kterými se setkáme v Geotopii, jsou podobné těm z minulých filmů Doby ledové, prostředí kolem nich ovlivnilo a změnilo jejich vzhled: jejich srst je delší a v tónech barevné palety Geotopie: “Takže jsou mnohem zářivější a barvitější než postavy, které jsme viděli dříve,” říká Knapp. “V ‘normálním’ světě se vyjímají, ale do Geotopie se báječně hodí.”
Neuvěřitelná globální přitažlivost filmů řady Doba ledová se dá vysvětlit jedním slovem: rodina. Na následujících řádcích se filmařská rodina snímku Doba ledová: Mamutí drcnutí zamýšlí nad ústředním tématem filmu.
Lori Forteová: “Tyto filmy jsou o skupině různorodých postav, které se vzájemně našly a vytvořily rodinu. Jejich spojení se stále rozšiřuje a vyvíjí a to rezonuje s diváky. Nemusíte být pokrevní příbuzní, abyste byli rodinou.”
Michael Thurmeier: “Je to mezigenerační příběh, kterému každý, kdekoliv na světě porozumí.”
Galen Tan Chu: “Co divákům po celém světě zahraje na strunu je skutečnost, že se členové stáda starají jeden o druhého. Vyrůstali spolu jako rodina a lidé tuto jejich cestu dokáží ocenit.“