Film Perfektní den představuje jeden pracovní den skupinky humanitárních pracovníků organizace Aid Across Borders kdesi na Balkáně v polovině devadesátých let. Celá parta se pohybuje v prostředí, které dlouhotrvající válka připravila o poslední špetku logiky a zdravého rozumu.
Nesourodý kolektiv, počínaje nováčkem Sophií (Mélanie Thierry), která by nejraději zachránila celý svět, přes mazáka Mambrúa (Benicio Del Toro), ten má už za tu dobu v necivilizovaných horách všeho plné zuby, Katju (Olga Kurylenko), jež kdysi v rámci jiné mise stála o Mambrúa, a nakonec tlumočníka Damira, ti všichni by si nejvíc ze všeho přáli, aby už bylo po válce.
A zrovna teď mají před sebou problém. V jedné z posledních použitelných studní v horách plave mrtvola. Pro naši humanitární partu zdánlivě banální úkol. Jenže mezi lidmi, jimž nerozumíte, nechtějí vám prodat ani kus lana a všude na cestách leží mrtvé, zaminované krávy, se z úkolu stává velké téma a noční můra. Vše komplikují příslušníci vojsk OSN (tzv. modrých přileb) se svými absurdními a nepochopitelnými příkazy a zákazy. Navíc válka v této horské oblasti sice odeznívá, leč definitivně ještě neskončila, takže je nezbytné být neustále ve střehu. Nakonec si tedy všichni užijí den jako malovaný, během něhož se uplatní snad všechny Murphyho zákony naráz.
Zde je třeba připomenout, že žánrově se film nazývá dramatem. Naši hrdinové si ovšem pro pobyt v prostředí, kde se s brutalitou a smrtí setkávají na každém kroku, museli jako obranný mechanismus vypěstovat odstup provázený hodně cynickým a sarkastickým humorem. Díky přesně mířeným glosám a vtipným komentářům se z filmu místy stává černá komedie. Jistě, legraci si tam dělají i z věcí, které zdaleka k smíchu nejsou, představme si třeba zhruba něco mezi humorem bratří Coenů a seriálem Mash.
Režisér Fernando León de Aranoa o svém filmu, který byl s velkým ohlasem uveden na letošním filmovém festivalu v Cannes, říká: „Ten film je jako ruská panenka matrjoška. Uvnitř komedie je drama, v něm road movie, ve kterém je zase válečný film. Ale jedna věc je jistá. Pokud by šlo o hudbu, byl by to punk rock. Rychlý, přímý, drsný. Tento film neplýtvá časem, není šance se zastavit a přemýšlet. Chce být takový, jací jsou humanitární pracovníci – tvrdý, odolný, intuitivní, rychlý a přímý. Není tady čas na nějakou reflexi, pocit viny nebo truchlení. Není čas na soucit či pláč. Je tu jen čas jednat“.
Ve výsledku se události vytříbí tak, že si uvědomíte paralelu s naším světem. O humanitární pomoc v podstatě místní obyvatelé ani moc nestojí, protože si válku spojují právě s příchodem mírových vojsk OSN. Vždy si dokázali pomoci sami, a jak se ukáže, je vlastně řešení nikomu nic nevnucovat, zvlášť, když o to nestojí, tím nejlepším. Stejně nikdo zvenku nepochopí mentalitu lidí, kteří se fatalisticky naučili žít ve válce, a přizpůsobili se jí. A o tu nešťastnou mrtvolu ve studni nakonec už také ani moc nejde…
V žádném případě neočekávejte zpola popisný skoro dokument o něčem, co jste z války na Balkáně viděli nebo slyšeli. Ve snímku zazní i vynikající hudba, např. Marilyn Manson a Lou Reed. Kdo má rád neotřelý, drsný humor, bude rozhodně spokojen.
8,5/10
JJ
Perfektní den (A Perfect Day, Španělsko, 2015)
žánr: drama
režie: Fernando León de Aranoa
scénář: Fernando León de Aranoa, podle knižní předlohy Paula Fariase
kamera: Alex Catalán
hudba: Arnau Bataller
hrají: Benicio Del Toro, Tim Robbins, Olga Kurylenko, Mélanie Thierry, Fedja Stukan
délka: 105 minut