Muži jsou zřejmě spíše pečliví „sběrači“, ženy „intuitivní lovkyně“.
Podle výzkumu společnosti Seznam.cz a dat z portálu Zboží.cz jsou to naopak muži, kdo při výběru zboží projevují „sběračské“ vlastnosti a ženy se často chovají jako „lovkyně“. Muži tráví výběrem zboží na internetu hodně času, téměř polovina (47 %) si při brouzdání konkrétní produkt teprve vybírá. V případě technologického zboží (počítače, telefony, tablety, foto-video…), kde zhruba 80 % nakupujících tvoří muži, podle průzkumu výrazně ovlivňuje výběr zboží čtení recenzí ve 44 %. Naopak v typicky ženských kategoriích (dětské zboží, kosmetika, zdraví a léky, potraviny a nápoje) recenze významně ovlivňují výběr zboží jen v 36 %. Kromě toho ženy na internet chodí „rychle lovit“: vědí, co chtějí, rychle koupí a příliš se nerozhlížejí.
Muži vybírají
V jiném ohledu však genderové stereotypy platí. O mužích se dá říci, že si nejčastěji na internet chodí pro elektroniku a auto-moto výrobky. Rekordmanem je kategorie auto-moto, kde muži tvoří 89,8 % nakupujících. V kategorii počítačů je to 83,1 % a také další kategorie (telefony, navigace, foto-video, jiná elektronika) se pohybují kolem 80 %.
„Osm z deseti nakupujících, tedy hlavně mužů, před nákupem vyhledává recenze. V případě kategorie elektroniky se nechá recenzí výrazně ovlivnit rovná polovina nakupujících, u počítačů na doporučení spoléhá 42 %,“ doplňuje Milan Šmíd, manažer služby Zboží.cz. Nákup v těchto segmentech tedy není téměř nikdy spontánní akcí. Jako zajímavost dodává jasný trend pořizování tabletů dětem pro roli pomocníka se studiem: „Pro notebooky je vedle Vánoc hlavní sezonou jaro, kdy jsou na trh uváděny nové modely, ale o tablety se Češi mnohem častěji zajímají se začátkem školního roku.“
V kategorii auto-moto jsou hlavním tématem celého roku pneumatiky – představují zde 55 % veškerých prokliků v kategorii na Zboží.cz. Zajímavé je, že druhou příčku obsadily motorové oleje. Podstatnou část vozového parku v ČR stále tvoří staré automobily (podle statistiky Sdružení automobilového průmyslu bylo k 31. 6. 2015 průměrné stáří osobních automobilů v ČR 14,73 roku) a Češi si motorový olej evidentně rádi kupují a mění individuálně,“ říká Milan Šmíd. Zajímavé je, že recenze v kategorii auto-moto v porovnání s ostatními „mužskými“ kategoriemi mají nejnižší význam. Lidé zřejmě kupují oblíbené výrobky a značky. I tak se ale pro konkrétní výrobek díky recenzím rozhodne 40 % z nich.
Ženy si jdou za svým
I když genderový stereotyp by hlásal, že jsou ženy nerozhodné, v on-line nákupech to neplatí. Na recenze spoléhají mnohem méně často než muži. Z údajů Seznam.cz Výzkumníka vyplynulo, že když už se rozhodnou na internetu nakupovat, vědí, co chtějí, a recenze je moc neovlivní. Recenze v „ženských“ kategoriích zboží významně ovlivňují výběr jen ze třetiny.
Věci pro radost a do domácnosti nakupují muži i ženy podobně
V jakých kategoriích muži a ženy nakupují zhruba půl na půl? Je to dům, byt a zahrada, dále kultura, zábava a cestování a trochu překvapivě také domácí spotřebiče. Posledně jmenovaná kategorie je zároveň rekordmanem ve významu recenzí – hledá je 86 % lidí a podle průzkumu zásadně ovlivňují nákupní rozhodnutí v téměř 54 % případů. A jaké produkty zde vedou? „Pětina lidí vyhledávala lednice, dále pak vysavače a pračky. Zájem o ně je v průběhu ročních období vyrovnaný s výjimkou podzimu, kdy počet hledání klesá až o polovinu,“ doplňuje Milan Šmíd.