americké spisovatelky Louisy May Alcott Malé ženy se stává filmovým námětem už potřetí. Po zpracování z roku 1933 s Katharine Hepburn a dalším z roku 1994 s Winonou Ryder, je tohle poslední se stopáží 135 minut s přehledem nejdelší. Scenáristka a režisérka Greta Herwig (Lady Bird) sloučila oba díly tohoto románu do jednoho celku, v němž retrospektivně přechází v ději mezi přítomností a minulostí. První román se původně zabývá dětstvím čtyř sester Marchových a druhý pak jejich mladou, nespoutanou a komplikovanou dospělostí.
Děj je situován do nelehkého období amerických dějin. Ve druhé polovině devatenáctého století probíhala občanské válka, kdy proti sobě bojovaly zakladatelské státy Unie s jedenácti státy konfederace, které se od Unie chtěly odtrhnout. Statisíce mužů padly nebo stále ještě bojovaly na frontě, zatímco jejich rodiny často zůstaly bez prostředků a živořily na hranici bídy. Také paní Marchová se svými čtyřmi dcerami se měla co ohánět. Děvčata tak dospěla dříve, než si zasloužila (proto Malé ženy). Ubíjející chudoba se každodenně tvrdě v příkrém rozporu střetávala s jejich smělými životními sny a plány.
„Jo se podle mého názoru podobá dívkám, které máme možnost vídat v dnešní době,“ soudí její představitelka Saoirse Ronan. „A Greta měla pocit, že musí být modernější než všechny ostatní dívky, s nimiž se ve filmu setkáváme, a to nejen pohybem, ale i mluvou. Objevit způsob, jakým Jo mluví, pro mě bylo branou k poznání postavy jako celku. A to, o co jsme v případě hlasu Jo usilovali, v sobě má jistou dávku uvolněné soudobosti.“
Nejstarší ze sester Marchových, Meg, je nejtradičnější a nejmateřštější z nich, ale současně je to také tvrdohlavá perfekcionistka, která ví naprosto přesně, kým je a co chce. Právě to na této roli zaujalo Emmu Watson. Anglickou herečku, která se proslavila rolí Hermiony ve filmové sérii Harry Potter, jsme mohli zatím naposledy vidět ve snímku Kráska a zvíře.
Beth Marchová je dost možná tou nejuzavřenější ze sester Marchových – jde o nebezpečně křehkou, jemnou vášnivou hudebnici, jejíž život je navždy změněn onemocněním spálou. Novým směrem se v této roli vydává Eliza Scanlen, mladá Australanka. Před nedávnem se zviditelnila rolí Ammy Crelinové v seriálu stanice HBO Ostré předměty.
Úkolu představit divákům poněkud odlišnou a trochu i zákeřnou Amy se ujala Florence Pugh – rychle stoupající hvězda, která na sebe výrazně upozorňuje velmi rozmanitými rolemi. Podle Pugh je Amy zajímavá a psychologicky komplexní. „Amy je obvykle považována za rozmazlenou holku, protože je drzá a sní o lásce a bohatství,“ přiznává Pugh. „Ale zaujalo mě na ní, že tahle Amy je umělkyní, které velice intenzivně záleží na tom, aby byla tou nejlepší možnou verzí sebe samé. Na Gretině scénáři jsem si ihned zamilovala skutečnost, že můžeme sledovat, jak se Amy touží stát výjimečnou, a také to, jak lidsky se chová tváří v tvář neúspěchům. Možná se všichni ve skutečnosti spíše než Jo podobáme Amy.“
Louisa May Alcott psala o životech amerických dívek stylem, jaký do té doby téměř neměl obdoby. Ale v jejím románu se vyskytují také muži. Otcové, manželé, sousedé, učitelé a přátelé. Všichni stejně výjimeční jako ženy, jež milují a podporují. Tato skutečnost se stala dalším klíčovým prvkem adaptace, jíž Greta Gerwig vytvořila. „Jednou z výtečných věcí, které Greta z knihy převzala, je to, jak muži v pojetí autorky románu Louisy May Alcott respektují ženy jako osobnosti. Její muži jsou partnery, což je něco, o co stále usilujeme i v dnešní době,“ říká producentka Amy Pascal. Ovšem všichni muži v tomto příběhu jsou přesto jen vedlejšími postavami.
Když sestry Marchovy zjistí, že mají pohledného mladého souseda, Theodora „Laurieho“ Laurence, stane se jak čestným členem jejich spolku. A zároveň i jeho narušitelem, když se ve finále zamiluje hned do dvou ze sester. Této role se ujal Timothée Chalamet, jenž na sebe diváky po celém světě upozornil snímkem Dej mi své jméno, a také snímkem Lady Bird, který režírovala právě Gerwig. (V minulé filmové adaptaci hrál tuto postavu Christian Bale.)
A to, co Timothée v této roli předvedl, bylo jednoduše magické. „Jako divačky jsme všechny mnohokrát zažily snahu představit si samy sebe jako chlapce, protože tolik hlavních hrdinů filmů jsou chlapci, a snažíme se proto převtělit do jejich postav. Ale v případě Timothéeho sledujeme chlapce, který se snaží vžít do světa žen, což je skutečně velice výjimečné,“ dodává režisérka.
Přestože příběh s dnešními problémy mladých žen nerezonuje natolik dramaticky jako v devatenáctém století, je přesto neobyčejně nadčasový. Veškeré složky filmu se podařilo dotáhnout k naprosté dokonalosti. Hvězdné obsazení, přesné dialogy, nádherná hudba Alexandre Desplata, kostýmy, střih, i režie, to vše funguje v úchvatné symbióze.
Ze sester Marchových se podařilo vytvořit odlišné archetypy mladých žen, které dokáží přes veškeré nástrahy hrdě realizovat život podle svých představ. A pochopitelně nesmíme zapomenout na kameramana Yoricka Le Sauxe. Připravil uměleckou opulentní podívanou, a je překvapením, že ho za tento film minula nominace na Oskara. Nové Malé ženy nejsou pouhý remake. Díky všem popsaným skutečnostem jsou tyto Malé ženy pro mě zatím nejlepším filmovým zpracováním románu Louisy May Alcott.
8,5/10
JJ
Malé ženy (Little Women, USA, 2019)
žánr: drama, romantický
režie: Greta Gerwig
předloha: Louisa May Alcott (knihy)
scénář: Greta Gerwig
kamera: Yorick Le Saux
hudba: Alexandre Desplat
hrají: Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh, Eliza Scanlen, Laura Dern, Timothée Chalamet, Tracy Letts, Bob Odenkirk, James Norton, Louis Garrel, Jayne Houdyshell, Chris Cooper, Meryl Streep, Maryann Plunkett, Ana Kayne, Dash Barber, Sasha Frolova, Jen Nikolaisen, Abby Quinn, Lilly Englert, Tom Kemp
délka: 135 minut
O jiném vynikajícím filmu z nedávné doby si přečtěte zde.