Snímek Komorná je zfilmovaným bestsellerem Zlodějka od Sarah Waters, odehrávající se původně ve viktoriánské Anglii a převedený do prostředí Japonskem okupované Koreje třicátých let minulého století. Mladičká, bohatá, japonská šlechtična Hideko žije na venkově se svým postarším chlípným poručníkem a strýcem, který čeká na její plnoletost, aby se s ní mohl oženit a shrábnout majetek. Nečekaně se objeví podvodník, vydávající se za hraběte, rovněž se záluskem na dívčiny peníze. A do třetice na scénu přichází komorná, o které také od začátku víme, že je podvodnice a dcera kapsářky. Je najatá právě oním falešným hrabětem k uskutečnění jeho plánu.
Chan-wook Park patří mezi nejrenomovanější jihokorejské režiséry, k jeho obdivovatelům se řadí i Quentin Tarantino. Navíc je znám schopností natočit film srozumitelný ostatnímu světu, nejen Asii. Jeho úchvatná obrazová opulentnost a příběhy plné neočekávaných zvratů, jsou proslulé. I v Komorné se můžete spolehnout, že nic není tak, jak to vypadá. Vyprávění je rozděleno na dvě části, první, zaměřená na úhel pohledu komorné, která čerstvě nastoupila do služby. Druhá část je naopak odlišný náhled na tentýž děj očima Hideko. Obě dívky v sobě naleznou zalíbení, postupně přerůstající v lesbický vztah. Herečky dokázaly před kamerou ztvárnit i plné provedení společného sexu dvou dívek tak suverénně, přirozeně a svěže, že v ničem nepůsobí vulgárně, nuceně ani podbízivě.
Přenesení příběhu do Asie umožnilo obohatit vztahy mezi postavami o napětí dané historickými konflikty mezi Japonskem a Koreou. Ve filmu se mluví korejsky i japonsky, kdy právě zní který z jazyků je mazaně vyřešeno barvou titulků. Japonština je otitulkována žlutě, korejština bíle, tuto instrukci o rozdělení si přečteme na začátku před filmem. Kdo ví alespoň něco málo o korejsko-japonských vztazích, musí si tuto finesu vychutnat. Celkově film obsahuje řadu nádherných a silných scén, ať už něžnou pomoc s bolavým zubem, demonstrační oběšení na třešni po vzoru tety v parku, nebo nechutné strýcovy literární předčítací večírky a jeho surové výchovné metody.
Překvapivě nezpůsobila délka filmu přílišné rozmělnění příběhu, možná jen mírně v první části, druhá působí přeci jen o něco kompaktněji a dynamičtěji. Naprosto bezchybná je impozantní vizuální stránka, herecké výkony, a v neposlední řadě také symfonická hudba, natočená v berlínské opeře. Na to, že intrikářský příběh postav s osobitně pokroucenými charaktery sám o sobě nijak zvlášť neobyčejný není, podařilo se Chan-wook Parkovi vytvořit pozoruhodné dílo, jak se ostatně od něj už dnes asi standardně očekává.
8,5/10
JJ
Komorná (Agasshi, The Handmaiden, Jižní Korea, 2016)
žánr: historické drama, thriller
režie: Chan-wook Park
scénář: Chan-wook Park, Seo-Kyung Chung
kamera: Jung-hoon Jung
hudba: Yeong-wook Jo
hrají: Tae-ri Kim, Min-hee Kim, Jeong-woo Ha, Jin-woong Jo, Hae-sook Kim, Yong-nyeo Lee, Dong-hwi Lee, Byeong-mo Choi, So-ri Moon
délka: 145 minut