tkví v tom, že lidský potenciál posiluje, ne v tom, že ho nahrazuje. Nová kniha odborníků na umělou inteligenci (AI) ze společnosti Accenture ukazuje, že budoucnost byznysu bude definována „inteligencí zaměřenou na spolupráci“ mezi lidmi a stroji. Kniha Lidé versus stroje je příručkou pro úspěšný vstup do éry umělé inteligence.
Skutečná síla umělé inteligence spočívá v tom, že umožňuje přetvářet a transformovat organizace pomocí spolupráce člověka a stroje. Tím se začne od základu měnit obchod a průmyslová odvětví.
Začíná zcela nová koncepce práce v éře AI (Human + Machine: Reimagining Work in the Age of AI). Kniha popisuje, jak umělá inteligence dává byznysu sílu přetvářet a transformovat procesy. Ať už to souvisí s převratnými inovacemi, s každodenním zákaznickým servisem nebo s osobními zvyklostmi, které mají vliv na produktivitu. Dozvídáme se, jak firmy pomocí nové koncepce obchodních procesů využívají AI a mohou tak být o krok vpřed v inovacích a ziskovosti.
Autory knihy jsou Paul Daugherty, ředitel pro technologie a inovace společnosti Accenture a Jim Wilson, výkonný ředitel pro informační technologie a obchodní výzkum Accenture Research.
Na základě svých zkušeností a kvantitativního a kvalitativního výzkumu v 1 500 organizacích kniha Lidé versus stroje vyvrací rozšířenou mylnou představu, že systémy AI budou postupně ve všech odvětvích nahrazovat lidi. Autoři vysvětlují, že to bude platit jen pro některá pracovní místa, kde se AI použije pro automatizaci určitých činností. Pravá síla technologie spočívá v doplňování a posilování lidských schopností.
„Náš výzkum ukazuje zajímavý fakt. Aby se přednosti AI daly využít naplno, musejí podnikatelé změnit vztah mezi zaměstnanci a stroji. Vytvořit tzv. inteligenci na základě spolupráce,“ řekl Daugherty. „Jinými slovy: AI není o tvorbě umělých nadlidí, ale využívání technologií, které lidem dají superschopnosti a vybaví je novými dovednostmi. Díky tomu zvládnou více a rychleji se budou učit.“
Spolupráce člověka a stroje popisuje to, co autoři nazývají „třetí vlnou“ transformace podnikání. První vlna, kterou poprvé zavedl Henry Ford, zahrnovala standardizované procesy. Druhá se skládala z automatizace a vrcholila v 90. letech 20. století restrukturalizací obchodních procesů. Třetí vlna vytvořila to, co autoři označují jako „chybějící střed“. Dynamický a pestrý prostor, ve kterém lidé a stroje spolupracují, a mohou tak dosáhnout výrazného zlepšení pracovní výkonnosti.
V „chybějícím středu“ lidé pracují s chytrými stroji, aby využili to, co každý z nich umí nejlépe. Lidé vyvíjejí, školí a spravují různé aplikace AI, a stroje lidem poskytují mnohem širší možnosti, jako je schopnost zpracování a analýzy velkého množství dat z mnoha zdrojů v reálném čase. Aby firmy mohly z AI plně profitovat, musejí zaplnit „chybějící střed“ vytvořením nových zaměstnaneckých pozic. Zakládáním nových typů pracovních vztahů mezi člověkem a strojem, změnou tradičních koncepcí managementu, a zcela novým pojetím práce samotné.
„Bezprecedentní moc AI transformovat byznys vytváří neodkladné a rostoucí výzvy,” řekl Wilson. „Abychom pomohli lídrům vytvářet nové koncepce procesů, které z výhod AI vytěží co nejvíce, vyvinuli jsme takzvaný model MELDS. Ten obsahuje pět zásadních principů, které jsou potřeba pro to, aby byznys pod taktovkou AI dobře fungoval. Zkratka pochází z anglických slov Mindset, Enterprise, Leadership, Data a Skills (myšlení, podnikání, vedení, data a dovednosti). Inovativní společnosti mohou tento model využít pro řízení třetí vlny a profitovat ze spolupráce člověka a stroje.”
Kniha Lidé versus stroje vysvětluje, jak růst AI v „chybějícím středu“ přetváří obchodní procesy ve třech kategoriích vztahů člověka a stroje. Posílení, ve které AI lidem umožňuje získávat poznatky řízené daty a často při tom používá data v reálném čase. Interakce, ve které AI zapojuje pokročilá rozhraní, jako je přirozená tvorba řeči řízená hlasem. A nakonec začlenění, kdy AI funguje v kombinaci se senzory, motory a pohony, umožňujícími robotům sdílet pracoviště s lidmi a zapojit se do fyzické spolupráce.
Identifikovány jsou též tři základní typy zcela nových pracovních pozic, které společnosti k úspěšnému zavedení AI budou potřebovat. Školitelé musí systémy AI učit, jak se mají chovat k lidem, pomáhat nástrojům pro zpracování přirozeného jazyka a jazykovým překladačům dělat méně chyb. A pochopitelně učit algoritmy AI, jak napodobit lidské chování.
Zprostředkovatelé překlenou propast mezi technologií a lídry byznysu. Objasní vnitřní fungování složitých algoritmů odborníkům, kteří nejsou technici. Správci zajistí, aby systémy AI pracovaly tak, jak jsou navrženy. Aby správně fungovaly jako nástroje, aby nás obsloužily a usnadnily nám práci i každodenní život.
Knihu Lidé versus stroje: Zcela nová koncepce práce v éře AI vydalo nakladatelství Harvard Business Review Press a je k dostání mj. i na amazon.com.