Děj Warcraft: První střet je prostý, a nejlépe ho popisuje text distributora:
“Království Azeroth a říše Draneor se od sebe nemohou lišit víc. Azeroth je vzkvétající říše lidí, v níž moudře panuje král Llane (Dominic Cooper).
Jeho vojsko vedené rytířem Lotharem (Travis Fimmel) a společenství mocných kouzelníků v čele s mágem Medivhem (Ben Foster) důsledně chrání mírumilovnou civilizaci. V Draenoru představuje život permanentní boj mezi znepřátelenými rasami Orků, jež spojí až neporazitelný nepřítel, nákaza, která v jejich zemi postupně ničí vše živé. Jejich fanatický vůdce Gul´dan vytvoří s pomocí temné magie portál, kterým můžou Orkové proniknout do jiného světa, a ten začít násilím osídlovat a ničit. Shodou okolností se jejich cílem stane právě Azeroth, jehož obyvatelé o existenci Orků neměli dosud tušení, ale jsou ochotní bránit svou zemi do posledního muže, ostatně nic jiného jim ani nezbývá. Zdá se, že ničivý střet civilizací nelze zastavit…”
Neodpustím si podotknout, že v Americe nemohli vytvořit pro současnou Evropu aktuálnější dílko, byť jde nejspíš jen o kouzlo nechtěného. Ale zpět k filmu.
Vizuální podoba prostředí i postav se zavděčí především těm, kteří Warcraft hráli na počítači, zejména ten úplně první. Spoustu reálií si nostalgicky vybaví, některé změny nejspíš odpustí. Hůře jsou na tom fandové knižní podoby, protože zde došlo ke značné redukci příběhu i postav. Přestože děj je prostinký a přímočarý, na obou stranách tábora nejsou jen jednoznačné postavy bez vývoje. Všude se najdou prozíraví jedinci i zrádci, chamtivci toužící po moci i stateční ochránci tradičních hodnot. Vzhledem k tomu, že tento film je kombinací fantasy a animace se spoustou skvělých efektů, není třeba až tak moc hodnotit herecké výkony, mimochodem dosti vyrovnané. V podstatě na to není během sledování ani čas, zmínil bych snad jen rytíře Lothara, jehož takřka nepřetržitě lítostivě ustaraný výraz začne lézt po čase trochu na nervy.
Nejdůležitější je, že film nenudí, děj se v rychlém tempu žene stále dopředu, a dvě hodiny velkolepé podívané (doporučuji IMAX 3D) utečou jako voda. Tvůrci (údajně) počítají s dalšími dvěma pokračováními, takže nečekejte, že se na konci něco vyřeší. Naopak, klidně by se mohlo objevit seriálové To be continued…
6,5/10
JJ
Warcraft: První střet (Warcraft: The Beginning, USA, 2016)
žánr: fantasy, dobrodružný
režie: Duncan Jones
scénář: Duncan Jones, Charles Leawitt
kamera: Simon Dugan
hudba: Raman Djawadi
hrají: Travis Fimmel, Ben Foster, Paula Patton, Dominic Cooper, Toby Kebbell
délka: 123 minut
Od vzniku fenomenální hry World of Warcraft jejímu kouzlu a působivé mytologii propadlo více než sto milionů hráčů.
Strategie Warcraft: Orkové a lidé, vytvořená společností Blizzard Entertainment v roce 1994, se záhy stala obrovským úspěchem. Tím zároveň posloužila jako první kapitola v trilogii, která pro mnoho fanoušků redefinovala žánr real-timeových strategií. Druhý a třetí díl, Warcraft II: Příliv temnoty a Warcraft III: Vláda chaosu, s jejich datadisky vzbudily v hráčích horečné okouzlení a nabudily jejich představivost. A nejinak tomu bylo u bestsellerových románů a dalšího populárního merchandisingu.
Ale teprve čtvrtý titul v této sérii doopravdy – a doslova – změnil pravidla hry.
V roce 2004 Blizzard vypustil do světa monumentální World of Warcraft, masivní multiplayerovou online role-playingovou hru založenou na předplatném (MMORPG). Hru, která umožnila ohromnému množství hráčů po celém světě prožívat dobrodružství bok po boku v tom samém vesmíru. Hru, v níž si mohli vytvořit postavu z řad Aliance nebo Hordy a ovládat její činy, utvářet si vztahy s ostatními postavami v oslnivě detailním prostředí. A tak se z World of Warcraft stala jedna z nejúspěšnějších fantasy herní historie.
Dnes, o více než dekádu později, má World of Warcraft sto milionů registrovaných uživatelů a řadí se mezi TOP 10 nejpopulárnějších MMORPG na světě.