Třetina majitelů nositelné elektroniky svá zařízení do půl roku prodala
Na první pohled se zdá, že trh s nositelnou elektronikou v posledních letech prožívá boom. O zařízeních jako jsou chytré hodinky značky Pebble, věcičky od Googlu z kategorie Android Wear a applovské Apple Watch (na které se ale pořád ještě čeká) se píše na předních stránkách a technologičtí odborníci jim předpovídají úžasnou budoucnost. Vypadá to, že nositelná elektronika je tím, na čem budou technologické značky vydělávat slušné peníze. Ovšem nedávný průzkum společnosti GfK těmto předpovědím zasadil citelnou ránu.
Výzkumná agentura totiž přišla se zjištěním, že rovných 33% majitelů nositelné elektroniky se svých nositelných zařízení zbaví do půl roku poté, co si je pořídili. Astronomicky vysoké číslo je pro trh překvapením a trochu šokem. Obrovské množství lidí po několika měsících svá zařízení prodá, protože nesplňuje jejich představy. A žádné další si nepořídí. Může to být částečně způsobeno tím, že – obzvlášť ve Spojených státech – jsou nositelné věci často součástí smlouvy s operátorem a majitelé si je tedy nepořizují aktivně, spíš k nim přijdou trochu jako slepí k houslím. Ale i tak jde o hodně vysoké číslo. Výzkum také ukázal, že na trhu přežívají pouze značky, které do svých zařízení stále přidávají další a další funkce: zákazník si původně pořídí chytré hodinky proto, aby si na nich četl SMS, emaily a podobně. Brzy zjistí, že to je hodně málo a značka mu tedy musí nabídnout něco dalšího – třeba ovládání domácího termostatu. Přestože chytré hodinky nabízejí poměrně velké množství funkcí, tvoří pouhých 11% trhu nositelných zařízení. Celých 39% zabírají zdravotní a fitness vychytávky. 26% patří minipočítačům na zápěstí, které měří další aktivity a zbývajících 24% tvoří kamery typu GoPro.
Překážkou pro nákup nositelného zařízení může být pro hodně lidí vysoká cena. Podle průzkumu GfK se při rozhodování, jestli nositelnou věc koupit nebo ne, výhradně cenou řídí asi třetina zákazníků. Když však tento trh, který je stále relativně v plenkách, srovnáme s trhem smartphonů v roce 2007, pak je zřejmé, že se čeká na velkého hráče, který všechno změní: a tím by mohl být už příští rok Apple se svými Apple Watch.