dala vzniknout mimořádnému dílu. Legendární spisovatelka detektivek Agatha Christie stvořila dva nejslavnější fiktivní detektivy, aby jeden z nich (Hercule Poirot) vyřešil nejzáhadnější vraždu v neslavnějším vlaku. Vražda v Orient expresu se dočkala třetího filmového zpracování a opět důstojného. Jedno hodně nepovedené (až trapné) televizní ani raději nepočítejme.
Všechny tři filmy se mohou pyšnit hvězdným obsazením. V roce 1974 belgického detektiva Hercula Poirota naprosto fantasticky ztvárnil Albert Finney. Patrně nejslavnějšího Poirota každý zná z roku 2010 v podání Davida Sucheta, proslaveného stejnojmenným seriálem. Nyní se vedle nich do řady postavil Kenneth Branagh, zatím poslední Poirot a zároveň režisér letošní Vraždy v Orient expresu. Srovnání všech tří adaptací naleznete v závěru.
Příběh je jistě všeobecně znám. Odehrává se v roce 1934 během cesty luxusním vlakem z Istanbulu do Londýna. Pět let po událostech s unesenou a následně zabitou malou Daisy Armstrongovou, které zahýbaly britskou společností, dojde ve vlaku, čekajícím na vyproštění ze závěje, k velmi neobvyklé vraždě. Hercule Poirot se ve vlaku vyskytl jen náhodou, ale ujímá se ihned vyšetřování. Je rozhodnut v nejbližší železniční stanici předat policii vraha. Vše se ale nečekaně a důkladně zamotá.
Poslední zpracování nezapře hollywoodský rukopis, na rozdíl od předchozích britských. Nespoléhá už jen na herecké výkony, ale snaží se celý příběh akčně vylepšit a přibarvit. Na počátku přibyla scénka v Istanbulu, kde Hercule Poirot geniálně vyřeší jakousi loupež. Velmi efektní jsou záběry krajiny, kterou vlak projíždí, i když jsou natočeny zvlášť, ateliérový vlak se v nich nikdy nevyskytl. Lavina zastihne soupravu na klasickém americkém dřevěném mostě, na který se také v jednu chvíli přesune část zápletky.
Dříve si také tvůrci dali více záležet na detailech. Tehdy lavinu prorážel parní pluh, dnes akorát přijede na drezíně parta chlapů s lopatami a kupodivu zastane stejnou práci. V závěru dokonce vlastníma rukama nasadí zpět na koleje obrovskou parní lokomotivu. Proč se tentokrát rozhodli tvůrci nechat zranit i paní Hubbardovou v podání Michelle Pfeiffer, zůstává záhadou. Je však jisté, že první paní Hubbardové z roku 1974, fenomenálně vytvořené Lauren Bacallovou, se tentokrát Michelle vyrovnat zdaleka nedokázala.
Vše je nyní více kýčovité, patetické, Branaghův knír je opravdu absurdní designový výtvor, nehodící se příliš ke konzervativnímu detektivovi. Závěr je nečekaně, a možná až skoro zbytečně zdlouhavě, gradovaný. A opět obohacený o jeden výjev navíc. Zřejmě pro zvýšení napětí a morálního odůvodnění Poirotova jednání. Přes značnou hollywoodskou efektní naleštěnost prospělo filmu vedení zkušeného britského herce a režiséra. Nicméně Branaghův Poirot se bere víc vážně, než je nutné, trocha nadhledu by mu prospěla. Nemusí se například přede všemi pořád chvástat, že je nejlepším detektivem na světě.
Skvělé obsazení, pečlivá Branaghova práce, osvědčená zápletka jedné z nejlepších detektivek, to vše je kladná odpověď na otázku, zda tomuto snímku věnovat pozornost.
1. Hercule Poirot – Albert Finney (1974)
Nejvtipnější Poirot, nejlepší paní Hubbardová, méně efektní exteriéry, ale zase takřka bez triků, autentické. Tragický příběh Armstrongových je celý vysvětlen hned na začátku filmu. Kněžna vypadá trochu jako trapná fosílie.
2. Hercule Poirot – David Suchet (2010)
Nejtlustší Poirot, navíc takřka úplně beze smyslu pro humor (poker face). Na začátku poněkud podivný výjev lynčování v ulicích Istanbulu s dějem dále nesouvisí. Nejvěrohodněji ztvárněné uvíznutí vlaku ve sněhové závěji. Poměrně nevýrazné jednotlivé postavy, jednoznačně nejemotivněji podaný závěr. Postava kněžny je v tomto zpracování nejvěrohodnější.
3. Hercule Poirot – Kenneth Branagh (2017)
První zpracování, ve kterém je jedna z postav černoch (doktor). Nelogické, ale bez komentáře. Děj začíná efektním odhalením, které má ukázat Poirota jako geniálního vyšetřovatele, s dějem však nijak nesouvisí. Jsme svědky nevěrohodného a zbytečného vylomení dveří kupé, když je k dispozici univerzální klíč. Pro dramatičtější děj je Poirot zraněn při přestřelce. Nepříliš zdařilá postava staré kněžny, málo prokreslené postavy. Příběh Armstrongových se dozvídáme postupně až během vyšetřování.
Subjektivně hodnotím zpracování číslo 1 z roku 1974 jako nejlepší, Poirot Alberta Finneyho zůstává pro mě nepřekonán.
7/10
JJ
Vražda v Orient expresu (Murder on the Orient Express, USA, Malta 2017)
žánr: krimi, drama, thriller
režie: Kenneth Branagh
scénář: Michael Green
kamera: Haris Zambarloukos
hudba: Patrick Doyle
hrají: Johnny Depp, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Kenneth Branagh, Willem Dafoe, Judi Dench, Lucy Boynton, Leslie Odom Jr., Derek Jacobi, Tom Bateman, Joseph Long, Olivia Colman, Sergej Polunin, Marwan Kenzari, Richard Price, Josh Gad, Manuel Garcia-Rulfo
délka: 114 minut
Historie legendárního vlakového spoje Orient expres zde.