K recyklaci vybízí osvěta i výhodné nabídky obchodů. V Česku se ročně prodá zhruba 2,5 milionům mobilů. Nepoužívané mobily – a dosud nevyhozené přístroje – jsou odhadovány až na 8 milionů přístrojů. V domácnostech tak leží nejen slušná zásoba toxických látek a drahých kovů, ale i peníze, pokud se telefon chytře a včas obmění.
Průměrná doba používání mobilního telefonu je podle společnosti Asekol, která se zabývá ekologickým sběrem elektrospotřebičů, odhadována na 12 až 18 měsíců. „V Česku ročně mění telefon zhruba čtvrtina občanů, to znamená 2,5 milionům prodaných mobilů. Počet nepoužívaných a dosud nevyhozených telefonů v ČR je odhadován až na 8 milionů,“ říká tisková mluvčí Asekolu Martina Martínková.
S tím, že kdyby všichni čeští majitelé nepoužívaných mobilů zrecyklovali přístroje, o které už nemají zájem, nemuselo by se vytěžit například 2800 kilogramů stříbra. Telefony ale obsahují i nebezpečné látky jako arzen, kadmium nebo rtuť. I z toho důvodu recyklační firma motivuje lidi k odevzdání nepoužívaných telefonů. Například akcí „Věnuj mobil“, kdy odevzdání telefonu pomáhá dětem v dětských domovech. V rámci akce zrecyklovala již 121 229 mobilů.
K tomu aby telefony nezůstávaly lidem v šuplících, vybízí i řada firem, které při obměně přístrojů nabízí zajímavé ceny. Například Mobil Pohotovost vykoupila od roku 1999 doposud 1 674 722 telefonů, přičemž rozlišuje mezi telefony použitými a zánovními. Použité přístroje jsou ty, které byly běžně používány, aniž by vykazovaly závady. Zánovní jsou ty, které používány nebyly a mají kompletní příslušenství.
Podle Alexandra Soukupa z Mobil Pohotovosti se cena zánovního telefonu může oproti ceně telefonu nového pohybovat v závislosti na modelu a značce až o 4 000 Kč níže. „Obecně lze říci, že čím dražší je model, tím vyšší je i úspora. Té lze dosáhnut při koupi jeho zánovní varianty,“ říká Soukup. Navíc pokud zákazník zároveň odprodá po roce zachovalý loňský model, může se dostat na cenu ještě zajímavější.
I prémiové telefony známých značek, coby společenské symboly střední a vyšší třídy, se tak dostávají mezi lidi, kteří by si dříve jejich koupi dříve více rozmysleli. „Známost a exkluzivita značky hraje roli zejména v uvažování teenagerů. Jinak všeobecně význam značky dlouhodobě spíše klesá, stejně tak požadavky na technické parametry telefonu.
Na druhou stranu jsou zde výrobky, které v nižší cenové kategorii nabízí nadstandardní výkon, který je pro mnoho lidí důležitější,“ dodává Alexandr Soukup z Mobil Pohotovosti. Podle posledních zjištění Českého statistického úřadu se na web prostřednictvím mobilů připojuje už 41 % Čechů.