krátkých videí prezentovaných na síti YouTube, se obecně netěší velké společenské prestiži. Tedy alespoň u generace 30+. Říká se, že jejich sdělení jsou plytká, hloupá, nezábavná, a jejich autoři neschopní jedinci, kteří nic neumějí, jen mluvit. Jenže jak si pak vysvětlit tak obrovskou sledovanost jejich videí? A jsou opravdu všichni jak přes kopírák? Ve filmu Nejsledovanější nás režisér Jiří Sládek zavede do zákulisí youtuberingu a soukromí šesti nejznámějších představitelů české youtubové scény.
Pedro začal natáčet videa o počítačových hrách, a ani ho nenapadlo, že se z toho jednou stane jeho profese. Shopaholic Nicol měla po vysoké škole natáčení videí jako svoji vedlejší činnost. Dnes ji sledují statisíce diváků. Studentka herecké konzervatoře Gabrielle Hecl se kvůli natáčení na YouTube potýkala se značným nesouhlasem svého okolí. Kovy studuje vysokou školu a ve svých videích se vyjadřuje k nejrůznějším tématům – od zábavy až po politiku. Sestry Nicole a Lucka blogují a vlogují pod společným jménem A Cup of Style o módě, zdraví, životním stylu a líčení.
Cílovou skupinou, kterou youtubeři zpravidla oslovují, jsou mládež, nejčastěji teenageři. Tedy lidé, k nimž promlouvá jejich (téměř) vrstevník, kterého obdivují a věří mu. Pro ně je YouTube něco jako pro jejich rodiče televize. Navíc k nim jejich oblíbení youtubeři mluví jazykem, jemuž rozumějí. Pokud je autor videoblogu (vlogu) úspěšný, dokáže se touto činností i uživit. V českých poměrech se počet jeho sledovatelů někdy blíží i milionu.
Chce-li být mladý člověk takhle úspěšný, musí mít dobré nápady a vynikající komunikační schopnosti. To by však nestačilo. Ještě je nutné video natočit, sestříhat, pověnovat se marketingu a vyjednat se spolupracujícími firmami komerční dohodu. A k tomu čelit nepřetržitému náporu popularity, ztráty soukromí a stalkerům.
Úspěšný youtuber má na své fanoušky také značný vliv. To si firmy velmi dobře uvědomují a snaží se těmito informačními kanály oslovovat spotřebitele. Pochopitelně tahle situace má i stinnou stránku. Na internet si dnes každý může pověsit takřka cokoliv, a tak je celková úroveň rozkolísaná stejně, jako ostatně struktura celé společnosti. Ve filmu Nejsledovanější uvidíte práci šesti inteligentních, vzdělaných mladých lidí a budete překvapeni, že to „jůtůbeření“ dokáže být i slušná dřina. Ohromí vás, jak populární tito lidé jsou, přitom jste většinou jejich jména dosud nejspíš neznali.
Jde o první film, pokoušející se pokud možno nezaujatě představit českou youtuberovou scénu. Je dán prostor jak mladým youtuberům a jejim fanouškům, tak i vesměs naprosto nic nechápající generaci jejich rodičů. Vznikal zhruba rok a bylo natočeno přes čtyři sta hodin obrazového materiálu. Spousta záběrů je natočena foťákem, mobilem, některé dokonce na výšku. Díky tomu působí film leckdy dost syrově a nevyrovnaně. Nicméně je třeba ocenit pečlivou snahu představit nezasvěceným i zasvěceným jeden z největších fenoménů dnešní doby.
A mladí youtubeři ve filmu Nejsledovanější jsou překvapivě velice milí, sympatičtí a veskrze pozitivně uvažující lidé. Neplánují, jak dlouho ještě budou na YouTube vyprávět prostřednictvím videí své příběhy. Gabriellu Hecl například přivedla tahle činnost k herectví a zpěvu, které začala studovat, a s YouTubem nedávno skončila. Získávají cenné zkušenosti do života z nejrůznějších oborů, protože si všechno musí zařizovat sami. Od námětu přes realizaci až po obchod a marketing.
Možná z vás film Nejsledovanější neudělá fanouška youtuberingu, nicměné dozvíte se o světě, který nelze ignorovat a o němž se všeobecně mezi dospělými moc neví. A pravděpodobně vás do značné míry zbaví pejorativního vnímání slova youtuber.
6,5/10
JJ
Nejsledovanější, Česko, 2017)
žánr: dokumentární vlog
režie: Jiří Sládek
kamera: Antoan Pepelanov
hudba: Jan Maxián
hrají: Shopaholic Nikol, Pedro, Gabriella Hecl, A cup of Style (dvě sestry), Kovy
délka: 90 minut