do stejného místa, najdete si tam i přátele. A izraelský obchodník Oren (Roy Miller) si nalezl dokonce milence. Stal se jím mladý německý cukrář Thomas (Tim Kalkhof). Jejich vztah však bohužel nemá kvůli tragické události dlouhého trvání. Díky ní také vstupuje do hry Orenova manželka Anat (Sarah Adler) a synek Itai. Vyvstávají další okolnosti, Thomas se zachová dost nečekaně a příběh se začíná komplikovat. Vdova pochopitelně nemá tušení, kdo ve skutečnosti Thomas je.
Komorní příběh o mileneckém vztahu otce rodiny k mladému berlínskému cukráři však není prvoplánově o homosexualitě. Neustále jsme ve vývoji příběhu něčím překvapováni, udržováni až do poslední chvíle ve střehu. Velice střídmé, vyrovnané, ale přesné a přesvědčivé herecké výkony nám rozkrývají i nejjemnější hnutí mysli postav. Tomu napomáhá i citlivá, intimní kamera. Velké množství tichých, dlouhých záběrů beze slov kupodivu vůbec nenudí, právě naopak, přesně vytvářejí potřebné napětí. Velice přesvědčivě také předvedla Sarah Adlerová širokou škálu pocitů životem těžce zkoušené ženy.
Oren si ve filmu moc nezahraje, a tak vše stojí na vynikající práci mlčenlivého Tima Kalkhofa a emotivní, energické Sarah Adlerové. Thomas je jako cukrář mimořádně talentovaný, jeho zákusky jsou známé široko daleko, ať je peče kdekoliv. Akorát v Jeruzalémě se musí naučit, co znamená kosher. Okrajově se ve snímku mihne i věčně živá německo-židovská otázka. Anat je zoufale sama, vychází najevo, že její manželství s Orenem zdaleka nebylo idylické. Thomas se objevil jako vítaná pomoc v životní nouzi a samotě, byť značným rozdílem věku nejspíš jen krátkodobá.
Cukrář je nečekaně sugestivní, zdařilý snímek určený náročnějším divákům, kterým nevadí přemýšlet.
8/10
JJ
Cukrář (The Cakemaker, Izrael, Německo, 2017)
žánr: drama
režie: Ofir Raul Graizer
scénář: Ofir Raul Graizer
kamera: Omri Aloni
hudba: Dominique Charpentier
hrají: Sarah Adler, Tim Kalkhof, Zohar Strauss, Stephanie Stremler
délka: 104 minut