TP Vision, výrobce televizorů Philips, letos na svém produktovém představení nových modelů v Bruselu překvapil. Oznámil, že žádná modelová HDR novinka pro rok 2016 nebude podporovat 3D a ani se zde neobjeví modely s prohnutou obrazovkou. Letošní rok je pro vývoj televizí přelomový, neboť vedle velkého rozšíření Ultra HD počítá také s nástupem technologie HDR (High Dynamic Range), neboli vysokého dynamického rozsahu. Tato technologie bude pro diváky znamenat citelný kvalitativní rozdíl oproti běžnému obrazu, který zaznamenají již na první pohled. „Tento rozdíl bude mnohem znatelnější než v případě přechodu z Full HD na Ultra HD, který je lépe viditelný hlavně u obrazovek s většími úhlopříčkami,“ říká Martin Benko, produktový specialista TP Vision pro střední a východní Evropu. HDR umožňuje dosáhnout většího rozsahu expozice, a tím dosáhnout vyšší míry detailu jak u velmi jasných, tak u velmi tmavých oblastí obrazu. Obraz se tím stává kontrastnější a výraznější.
HDR se, podobně jako v případě Ultra HD technologií, v dohledné době stane samozřejmou součástí většiny televizorů. Poskytovatelé obsahu jako Netflix, YouTube a časem i televizní vysílatelé jako například Česká televize nebo Nova tak začnou svým zákazníkům nabízet HDR obsah, aby se prosadili v těžké konkurenci. „Je pouze potřeba prolomit začarovaný kruh, ve kterém není dostatek obsahu, protože není dostatek přístrojů, které by novou technologii podporovaly,“ říká Martin Benko. „A jelikož jsme si již vyzkoušeli, že i běžný divák velmi oceňuje kvalitu HDR, nebojíme se, že by zájem ze strany zákazníků byl vlažný,“ dodává Martin Benko.
Výběr HDR obsahu se zvětšuje. Do obchodů začínají přicházet HDR Ultra HD Blu-ray disky, Netflix a Amazon už pilně točí své seriály a další pořady v HDR, YouTube již podporu ohlásilo a k HDR se přiklánějí i velká hollywoodská studia. Budoucnost HDR je tedy velmi slibná.
Naopak se začalo upouštět od trendů, které se časem ukázaly nejenom jako nepřínosné, ale které byly v mnoha ohledech i uživatelsky nepohodlné. V souvislosti s nenaplněnými očekáváními lze zmínit například prohnuté obrazovky. Obraz ani zážitek ze sledování nevylepšují a slouží pouze jako designový prvek. Ani technologie 3D, si u diváků přílišnou oblibu nezískala. Ať už to bylo způsobeno nutností mít při sledování brýle, nenaplněným očekáváním z technologie nebo pro někoho nedostatečným výběrem obsahu, zájem o 3D televize trvale klesá. Proto výrobci pro rok 2016 začínají od těchto slepých cest vývoje televizorů postupně opouštět a zaměřují se primárně na kvalitu obrazu s podporou Ultra HD a HDR. Konkrétně prohnuté obrazovky zůstanou v nabídce pouze pro ty trhy, kde po nich bude poptávka.
V rámci zaměření na kvalitu obrazu ke svým zavedeným technologiím – jakými jsou Perfect Pixel UHD, Perfect Natural Motion, Micro Dimming Premium a Bright Pro Premium pro vylepšení barev, kontrastu, ostrosti i pohybu – například výrobce televizorů Philips přidává ještě HDR+, tedy HDR včetně softwarového upscalingu ze standardního obrazu. Televizory Philips jsou technologií HDR+ vybaveny již od řady 6401, a od řady 7601 nabízí vylepšenou verzí HDR Premium s ještě kontrastnějším obrazem. Stejně jako u technologie Ambilight i v případě nových obrazových technologií TP Vision věří, že se jedná o správnou cestu, které budou zákazníci při koupi nového televizoru stále více vyhledávat.