únik do jiného světa, pryč od starostí. Pro jiné obživa nebo dobrý přivýdělek. Všechny skupiny ale jedno spojuje. K hraní online je nezbytný kvalitní internet. Počítačové hry prošly ohromným technickým vývojem. Sugestivní, věrná grafika i nároky na výkon jsou nesrovnatelné s tím, na co byli hráči zvyklí v začátcích. „Online hráče kromě rychlosti a stability internetu zajímá také ping (Packet InterNet Groper) – volně přeloženo: ověření po internetu přenášených souborů dat. Ping sledují hlavně hráči multiplayerových počítačových her. S vyšším pingem je reakce hráče zpomalená, a proto je ve velké nevýhodě. Abyste měli šanci uspět, optimální ping pro tyto hry je v rozmezí 0 až 50 milisekund. Běžné hodnoty pro optické a kabelové připojení je do 20 milisekund,“ říká Jakub Jánský ze společnosti AIM, která poskytuje v Česku internet.
Online počítačové hry se těší velké oblibě po celém světě a nejeden kluk by se chtěl hraním her živit. V České republice má tuto možnost asi dvacet vyvolených, kteří jsou součástí zahraničních týmů a účastní se těch největších herních turnajů. Tito hráči si vydělají kolem sta tisíc korun měsíčně a bez rychlého, stabilního a naprosto spolehlivého připojení přes optické sítě by se neobešli. Věk těchto hráčů se obvykle pohybuje kolem 16 až 17 let a na profesionální úrovni zůstávají zhruba deset let. Velmi oblíbené jsou hry World of Tanks, League of Legends, Overwatch, Counter-Strike, Call of duty.
„World of Tanks? To je prostě fenomenální online hra pro více hráčů, kterou si jedu už třetím rokem,“ říká jeden z hráčů české herní komunity vystupující pod přezdívkou WittaTon. „Neustále vznikají nové módy, dochází k úpravám map, je toho opravdu hodně. A gameři se pořád zlepšují, v bitvě často rozhodují zlomky sekund. Pokud se chce někdo ve World of Tanks zlepšovat fakt na profi úroveň, tak musí hlavně trénovat a mít trpělivost. Nepodcenit vybavení od grafiky přes herní myši až po zmíněné připojení s nízkou latencí. Hra je free to play, takže je možný začít prakticky hned.“
Vydělat si nemusí čeští hráči pouze na turnajích. Část hráčů se živí také streamingem, vydělávají tedy na reklamě a příspěvcích od diváků. Ti nejlepší v Čechách si přijdou až na statisíce měsíčně. Jedním z prvních českých hráčů, který přenášel hru na streamu, byl dnes legendární Jirka Král, který se stal vzorem několika mladších generací.
Příkladem profesionálního herního týmu v Česku je eSuba, který za čtrnáct let dokázal získat 1500 medailových umístění na turnajích po celém světě, včetně několika titulů mistrů světa. Na domácí scéně získal šestnáct titulů mistra republiky. Mezi nejúspěšnější evropské hráče a závodník ze stáje eSuba se řadí Slovák Erik „hakkiJunior“ Leštach. Virtuální jezdec se stal fenoménem ve svém oboru a vůbec prvním profesionálním esportovcem v Evropě pod hlavičkou světoznámé společnosti Red Bull.
O herním počítači a doplňcích si můžete přečíst zde a třeba také zde.